algebra

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
qwerty
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 12/05-2004 21:56

På hvilket trinn er det normalt å lære algebra??

svar FORT!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Jeg vil tro at man begynner med det i ungdomsskolen et sted. Kan ikke gi noe sikkert svar, men 8.klasse tror jeg er brukbart tippet. De nyeste læreplanene gir nok svar på dette spørsmålet. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
hellohello
Cayley
Cayley
Innlegg: 75
Registrert: 06/02-2004 17:33

jeg går i åttende klasse og vi lærte om algebra ca. for en måned siden altså i april
snore
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 14/05-2004 12:44
Sted: Darres Veg 6 7224 Melhus
Kontakt:

Algebra står i lærerplanen for 9-ende trinn. Men de aller fleste begynner med enkel algebra så tidlig som 8-ende. Algebra er veldig praktisk på mange måter, og derfor er det kanskje ikke lurt å vente til 9-ende.
Reality is an illution created by the lack of alcohol.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Håper svarene kommer FORT nok :wink:

Algebra er skumle greier. Som lærer ser man at noen elever aldri blir fortrolig med det, mens andre behersker det på 8. trinn (har aldri undervist på lavere trinn). Her er det mulig å differensiere som lærer, elever som sliter med algebra sliter gjerne også med andre, mer dagligdagse operasjoner som for dem er viktigere å beherske.

Selv om algebra er gøy vil jeg tro det er fullt mulig å ha et godt liv uten å beherske det.

MVH
KM
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Jeg håper jeg ikke forvirrer noen nå, men egentlig så underviser man i algebra allerede i 2. klasse på grunnskolen. Oppgaver på formen: 2+_=5, er jo egentlig likninger, bare at man bruker et tomrom i stedet for X...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar