HJELP MEG MED BRØK! plis....

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
alejanse610@hotmail.com
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 04/05-2004 16:06
Sted: Trondheim
Kontakt:

HEI! Jeg sitter her med en minus oppgave med brøk og skjønner INGENTING! :oops: oppgaven lyder som følger: 6/12 - 1/4 - 1/6=... JEg vet at jeg skal korte ned bøkene så mye som mulig å det har jeg gjort...l Jeg vil Helst ha svaret men det hadde vært bedre med en forklaring... vi skal ha tentamen og jeg gruer meg for sånne oppgaver....:'( Håper noen av dere kan hjelpe meg ! På Forhånd takk!!! :D
MVH Alexander
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Du må ikke forkorte ned brøkene så mye som mulig, du må utvide dem slik at de får felles nevner. Fellesnevner her blir 12
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Det er ikke nødvendig å forkorte alle brøkene først, men kan ofte hjelpe hvis brøkene er store. Det første du alltid skal tenke på med slike oppgaver er fellesnevner. Dette er vanligvis det laveste tallet alle nevnerne går opp i, men det behøver ikke være det laveste.
Som tidligere nevnt, blir fellesnevneren her 12 fordi både 4 og 6 går opp i 12. Siden den første brøken allerede har 12 som nevner trenger vi ikke gjøre noe her. Da må vi sørge for at neste brøk også får 12 som nevner. Vi kan ikke bare gange 4 med 3 for å få 12, og si oss ferdige. Vi må også gange telleren med 3. Vi gjentar prosessen med siste brøk, og ender opp med (6/12)-(3/12)-(2/12)=1/12 :D

Spør hvis noe er uklart!
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar