HJELP MEG!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sissy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 28/04-2004 14:38
Sted: oslo

Hjelp meg. (jeg skal prøve å forklare det best mulig) Det er en likesidet trekant (60 grader i hvert hjørne). Trekanten er en av fem andre likesidet trekanter i en sekskant. (de fem trekantene utgjøe en sekskant) Jeg får oppgitt at sidene er fem cm, så skal jeg prøve å finne arealet, men først må jeg finne ut hva høyden på trekanten er!!!!!!!!!!!!
ER DET NOEN SOM KAN HJELPE MEG????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :!: :?: :cry: :wink: :oops:
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Hvis du tegner inn høyden i den likesidete trekanten, så vil du se at du deler den i to rettvinklete trekanter, og da kan du bruke pythagoras for å finne høyden. Høyden i trekanten blir da k[sup]2[/sup]= 5[sup]2[/sup]-2,5[sup]2[/sup], og k=[rot][/rot]18,75=4,33.

Arealet i en likesidet trekant med sider 5 cm, blir da (5*4,33)/2=10,825.
Når du har seks stykker av dem, blir arealet 6*10,825=64,95.

Spør hvis noe er uklart.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Sissy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 28/04-2004 14:38
Sted: oslo

Tusen takk. Jeg burde egentlig visst det. Vi har jo nettopp hatt om det på skolen :oops:
Svar