mer geometri........

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
martine05
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 31/03-2004 20:53
Sted: bærum

er ikke så flink med dette geometri greiene jeg........ :oops:

så jeg lurte på (en gang til) om noen kunne hjelpe meg:

et rett prisme er kvadratisk i bunnen og har en høyde på 70cm
hvor lange er sidene i bunnen dersom prismet har et volum på 175dm3??

på forhånd tusen takk!!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :P :P :P :!:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Volumet til et prisme er gitt ved:
V = F[sub]g[/sub] h , der F[sub]g[/sub] er arealet av grunnflaten.
Siden grunnflaten her er et kvardat er F[sub]g[/sub] = s * s = s[sup]2[/sup]

Da har vi V = s[sup]2[/sup]h
siden du skal finne s, omformer vi litt på ligningen:
s[sup]2[/sup] = V/h
s = [rot][/rot](V/h)

Så kan vi sette inn tallene. Jeg gjør høyden om til dm, slik at den blir 7dm.

s = [rot][/rot](175/7) = [rot][/rot]25 = 5 (dm)
martine05
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 31/03-2004 20:53
Sted: bærum

tusen takk !!
hadde ikke klart dette uten hjelp.... :D
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det er ikke så vanskelig. Hvis du kan formlene for geometriske figurer er det bare å sette opp ligningen og sette inn de tallene du kjenner.
På barne- og ungdommskolen (kanskje vgs og?) ville nok de fleste satt inn tallene med en gang i stedet for å isolere den ukjente først. Det kan kanskje virke lettere, men hvis du først finner en generell formel for sidelengden kan du finne ut sidelengden i et prisme med et annet volum og en annen høyde bare ved å sette inn nye tall.

Og når man bruker til matematikken i andre fag (f eks fysikk) gir det som regel bedre forståelse hvis man regner minst mulig med tall, hvertfall setter de inn i utrrykket så sent som mulig.
Foreleserene mine i fysikk og 'krets og signalanalyse' liker ikke tall noe særlig :wink:
Svar