Matte eksamen (Muntlig)

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Mariaaa

Hallo dere =)

Jeg har trukket matte i muntlig.

Jeg er ikke så god i matte og lurte på om det var mulig å få litt hjelp her, kanskje noen har lik oppgave også?

Oppgave 1 | Emne: Kunstkjøp

Du besøker en kunstutstilling. Der bestemmer du deg for å et bildet. Bildet koster kr. 1.900. I tillegg må du betale 3% til Bildene Kunstners Hjelpefond.

Bildet er 60cm x 45cm. Du ønsker å ramme inn bildet. Utenfor selve bildet skal det være en hvit flate som er 1 dm bred på alle fire sidene. Denne hvite flaten, som kalles passpartout, lages av kartong som det skjæres et hull i, like stort som bildet.

Du trenger også glass til innrammingen. Det er 2 mm tykt. Tettheten til glass er 2.5 g\cm3 (3-tallet skal være lite:))

Listene til rammen koster kr.65,-pr. meter. Du må betale for hver påbegynt halvmeter. I hvert hjørne må du legge til 5 cm som går bort ved skråskjæringen.


Det var en liten del av oppgaven min. Hadde som sagt vært fint om noen kunne være så vennelig å forklare meg!? :) Klem
Roy!!

Joda.. det er.... ehm...




......

Ja.. skal vi se.. jo.. her er det!!

Du tar 1900*3 \ 100 = 57.

Du må betale 57 kroner til han Kunster greia..

Over og ut.

Hilsen den sexy og kjekke karen Roy Atle!!!
Mariaaa

Roy!! skrev:Joda.. det er.... ehm...




......

Ja.. skal vi se.. jo.. her er det!!

Du tar 1900*3 \ 100 = 57.

Du må betale 57 kroner til han Kunster greia..

Over og ut.

Hilsen den sexy og kjekke karen Roy Atle!!!
Hehe. Det kunne du ja:) Tusen takk :D Du kan vel ikke det andre også?
Klem
Gjest

Har ikke peiling sorry :oops:
mattegeeeeeek

vi ska på "hyttetur"

vi trenger noen regnestykker som er litt over middels når det gjelder dette temaet...

noen forslag????

Klæm fra mattegeeeeekene<3<3 8-)
Gjest

dere kan jo skrive litt om mat, hvor mye penger dere bruker på mat, selve turen. o.l da kan dere jo bruke pluss og minus å sånn (alle de fire regningsartene) så kan dere bruke vei, fart og tid, på hvor langt det er til hytta. klemmii :wink:
spurv

Anonymous skrev:dere kan jo skrive litt om mat, hvor mye penger dere bruker på mat, selve turen. o.l da kan dere jo bruke pluss og minus å sånn (alle de fire regningsartene) så kan dere bruke vei, fart og tid, på hvor langt det er til hytta. klemmii :wink:
mattegeeeeekene<3<3

takktakk...
men jeg mente litt mer avansert....

får ikke over 3 ved å regne pluss og minus...
Helt tom i huet...
derfor vi trenger hjelp:P

geeeks<3
roy!!

Dere kaanforeksempel overnatte på hotell også er det et basseng der..

så kan dere regne ut volum osv... kan også regne ut tid fart strekning på hvor dere kjører... Bruk fantasien :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Mariaaa

Noen som kunne hjelpe meg? :) Se på det øverste spørsmålet i tråden takk :)
Bequita
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 04/10-2005 09:11

Det er jo ikke noe spørsmål, bare en masse størrelser og priser... Hva lurer du på egentlig?
Mariaaa

Bequita skrev:Det er jo ikke noe spørsmål, bare en masse størrelser og priser... Hva lurer du på egentlig?
Det er sånn oppgaven er =\ Man skal regne ut og finne ut saker om bildet osv...
Gjest

Bildet koster: 1900*1,03=1957 kr

Bildet er 60*45=2700 cm²

Kartongen som det skal skjæres hull i er 80*65=5200 cm²

Passpartouten er 5200-2700=2500cm²

Glasset har et volum på: 5200*0,2=1040 cm³

Vekta av glasset er: 1040*2,5=2600 g=2,6 kg

Litt usikker på rammeoppgaven. Skal rammen gå utenfor passpartouten?
bjo- bears<3 trippel:P

weeee:P

vi trenger litt inspirasjon til en morsom statistikk oppgave...

vi vil få sensoren til å le...:::P

forslag???

:D :D :D
toddyman

***** NØRRRDS HAHAHHA tapere neida fine manndoms :o :shock: :shock: :shock:
Svar