prøvemuntlig sport/hobby

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
anderskristian
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 12/03-2004 10:56

Hei!
Jeg skal ha prøvemuntlig i matematikk tirsdag til uken i temaet sport/hobby!
Hadde vært veldig takknemlig om dere kunne gitt meg noen forslag på problemstillinger jeg kunne valgt å finne svar på.. Har fått oppgaven i dag,så har helgen og mandag på meg,så håper på raske svar og forslag.

anders
anders
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Siden du skriver i dette forumet går jeg ut fra at du går i 10. klasse. Først ville jeg se på hva læreplanen sier at du skal kunne. Du finner læreplanen i venstremargen på knappen "Læreplaner" (originalt, ikke sant).

Så kommer det an på ambisjonsnivå, altså hvor du ligger karaktermessig. Dersom du tar sikte på å stå (2) bør du velge noe du føler at du behersker rimelig bra, og bygge på det.

Dersom du tar sikte på 5 eller 6 må du imponere med at du viser sikkerhet og en viss originalitet.

Uansett bør du dekke mer enn et mål i læreplanen. Ikke prøv å dekk alle, det kan fort bli rotete.

Med sport tenker jeg på bevegelse og da er vei fart og tid aktuelt. I samme oppgave kan du få inn ligninger, proporsjoner og prosent. Hopper du fallskjerm? Hva er volumet av en slik skjerm? Her kan du lage en modell der skjermen har halvkuleform. På den måten viser du at du kan ta virkelige problemer og omforme dem til matematiske problemer. (Jeg er ingen ekspert på fallskjermer, men vil annta at ingen skjermer har halvkuleform. Poenget er at for enkelte skjermer er det en god anntagelse, dvs. svaret vil ligge nært nok virkeligheten.) Dette var bare et eksempel.

Dersom du kan ta en virkelig situasjon, lage en matematisk modell, løse problemet, og vise at svaret du får er godt nok for det det er tiltenkt har du etter mitt syn en god sak. Da er du på det vi kaller et høyt taksonomisk nivå. Det betyr at du er i stand til å bruke kunnskapen på en fornuftig måte.

DErsom du driver med spill som hobby kan du få inn både sannsynlighet og funksjonsteori (grafer).

Må understreke at dette ikke er noen universal sannhet, men min personlige mening. Litt vannskelig å gi råd når jeg ikke vet hvor i landskapet du ligger (karaker). Uansett, på muntlig tar du sikte på "en opp". Dette blir gøy, lykke til!

MVH
Kenneth Marthinsen
Svar