Kvadrat -> Parellogram?????

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Durotan
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/03-2004 14:47
Sted: Evje

har en liten diskusjon med andre om matematisk figur...
Lurer bare på vem dere syns har rett!

Jeg mener fullt at et kvadrat er like mye et parellogram som andre parellogramer. jeg mener og at et kvadrat er en rombe....

vennene mine mener at et pararellogram må vere skeivt og bare 2 og 2 sider kan vere likelange, ikke alle sammen...

Vem har rett her? :?
2+2=4
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Definisjonene er som følgende:

Kvadrat: En firkant der alle sider er like langt, og alle vinklene er 90 grader.

Parallellogram: En firkant der to og to sider er parallelle og like lange, og vinklene er parvis like store.

Rombe: En firkant der alle sidene er like lange og vinklene like store. (trenger ikke være 90 grader)

Som du ser, så vil et kvadrat også oppfylle betingelsene for å være et parallellogram og en rombe. En rombe oppfyller også betingelsene for å være et parallellogram, mens et parallellogram ikke nødvendigvis trenger å være et kvadrat eller en rombe. På samme måten som en rombe ikke nødvendigvis er et kvadrat.

Så du har nok rett i din påstand ;) Grunnen til at man kan bli forvirret, er nok fordi man sjeldent bruker betegnelsen parallellogram om et kvadrat. Dette fordi å kalle noe et kvadrat, gir en mer presis forklaring på hvordan firkanten ser ut, enn å bare kalle den for et parallellogram.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Durotan
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 11/03-2004 14:47
Sted: Evje

thx.... lurte bare.... :D
2+2=4
Svar