hei hei folkZ, a little problem over here!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
babii_thug
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/01-2004 15:45

Ja åkæii, bra at du trykte på meg.. ok: En boks sjokoladepulver er 14,0cm høy. Radius i grunnflate er 5,0cm.
Hvor mange liter er det plass til i boxen?
Ja åsså lurte jeg på, om dere har noen tips til å forbedre seg i matte, jeg greier IKKE matte, jeg suger rett og slett i det!!!!!!!!!!! Noen som kan hjelpe meg med disse to spm?
c00z ~**..moi..**~ :roll:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Du har en sylinder der radius er 5,0 cm og lengden er 14,0 cm.

For å finne volumet av sylinderen ganger du grunnflaten av sylinderen med høyden og får:

V = [pi][/pi]r[sup]2[/sup]h = [pi][/pi]*5,0[sup]2[/sup]*14,0 cm[sup]3[/sup] = 1099.56cm[sup]3[/sup]

For å gjøre om til liter må du vite to ting:
  • 1 liter = 1dm[sup]3[/sup]
  • 1dm[sup]3[/sup] = 1000cm[sup]3[/sup]

    Du får da at boksen rommer
    1,1 liter

    MVH
    Kenneth M
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

når det gjelder spørsmål to er det nok slik at det ikke er snarveier. Du må studere eksempler og regne og regne. Dersom du er villig til å bruke 4 -5 timer på faget, utenom skoletiden, bør du se resultater etter noen uker. Fint om du finner noen å jobbe sammen med, så blir det ikke så ensomt.

MVH
KM
Svar