Hvordan sette opp et budsjett?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei!
Jeg skal sette opp et budsjett over en reise rundt i Europa, men er
usikker på hvordan jeg skal gjøre det.
Er det noen her som kan være snille og hjelpe meg litt?

Mvh. Kristian, 10 klasse.
Solveig
Cayley
Cayley
Innlegg: 54
Registrert: 09/03-2005 22:56
Sted: Oslo

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Sist redigert av Solveig den 06/05-2012 18:58, redigert 4 ganger totalt.
uranus89
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 22/01-2005 20:49
Sted: Norge
Kontakt:

Jeg har aldri lært hvordan man setter opp et reisebudsjett, men antar at det er samme prinsippet som husbudsjett og ungdomsbudsjett.

Et budsjett skal vise inntekter og utgifter vi venter oss i tiden fremover.
For å sette opp et budsjett må du ha en inntekt, regner med at læreren "gir" deg en sum penger som du må ikke bruke mer enn den gitte summen.

Så fører du opp alle utgifter flybilletter, mat, hotell og liknende. Ta med alt og finn litt ca. hvor mye hver enkel ting koster.

Så summerer du alle utgifter. Samma gjør du med inntektene.
Så tar du sum inntekter - sum utgifter.
Hvis du får minus må du endre på forbruket ditt. Går du i pluss er det positivt.

Spør hvis du trenger mer hjelp.
Forresten for å hjelpe deg med å sette i gang, kan du f.eks se på denne modellen:
http://php.okforlaget.no/okonomi/downlo ... gbud_R.xls
Her ser du hvordan den blir satt opp.(Husk å trykk på fanen: Ramme-modell)

Du kan også bruke blyant og papir.
Samme fremgangsmåte.
nisErin
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 17/01-2006 21:19
Sted: Oslo
Kontakt:

Exel er den beste måten;)
simennat

jeg har nesten det der i oppgave jeg og. jeg går i 9.klasse og i prøvemuntlig fikk jeg matte, om klassetur og jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det, jeg er nervøs. :x
Svarerpåøkonomi

Heisan!

Du kan bruke Excel fra Microsoft til å sette opp et budsjett. Her kan du se en demonstrasjon på dette: https://www.youtube.com/watch?v=dMv2eohIbQ4


Vil også anbefale å imponere lærer om at du kjenner til hva "ukjente kostnader" er (F.eks. Transport, avgifter osv.).
Svar