hjelp til faktorisering

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei! Jeg har nettopp begynt med faktorisering, og syns det meste går greit, jeg skulle til å skrive en oppgave her jeg ønsker hjelp til, men hvordan skriver man brøkstrek her?
dassdyret5_eng_8c2
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 31/10-2005 16:37
Sted: Mars
Kontakt:

En / eller -- :roll:
"Fremtiden er som et pusslespill, nåtidas skapninger stikker hånden ned i pusslespillesken og trekker opp en brikke som de legger på plass. Den neste brikken må passe inn der hvor den forrige var lagt, slik at alt ikke ender i et universellt kaos"
Gjest

Å.. :oops: ...
*kremt*..takk.. her er oppgaven, jeg forstår ikke hvor det blir av a-en. Håper noen kan hjelpe, og forklare. Brøker med faktorisering var ikke så lett. :
a+b^2-a^2/a+b=
Brøken skal trekkes sammen og forkortes hvis mulig.
Gjest

jeg glemte å nevne at a-en står foran brøktegnene. Vet ikke hvordan jeg skal få med det.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

a + (b[sup]2[/sup] - a[sup]2[/sup]) / (a + b) = a + [(b - a)(b + a) / (b + a)] = a + (b - a) = a + b - a = b.
Svar