Matteeksamen muntlig

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Badbitch64

Hei. Blei trukke opp i matte i muntlig eksamen. Temaet er trafikk og jeg lurer på om noen av dere har noen ideer til hvilke oppgaver jeg kan bruke for å vise kunnskap innenfor funksjoner?
Gjest

Badbitch64 skrev:Hei. Blei trukke opp i matte i muntlig eksamen. Temaet er trafikk og jeg lurer på om noen av dere har noen ideer til hvilke oppgaver jeg kan bruke for å vise kunnskap innenfor funksjoner?
Audunss skrev:Mange opplagte temaer her såklart.

Vei/fart/tid: Fart på flyet, bil, tog eller andre reisemetoder, og beregne tiden det tar med forskjellige lengder.

Målestokk; Kommer med det samme, beregne en reise, bruk et kart sin målestokk til å finne ut hvor lang reisen faktisk er, kan brukes da til å videre brukes til å beregne reisetid med fart.

Valuta: Omregning av valuta fra norsk til det de har i Tyrkia, ekstra avansert er å ta 2 forskjellige alternativer med litt forskjell i valutakurs og gebyr for å bytte penger, og beregne hvilket som er best ved forskjellige menger du skal bytte. Her kan du få inn grafer og funksjoner, lag en funksjon for hver av valuta handlene, og finne et skjæringspunkt.

Kjøp og salg: Vet ikke hva du skal ta med her, men er vell salg og kjøp av valuta, pruting, et eller annet. Om du går videre med valuta, kan du si at personen ikke brukte all valutaen, så han har noe igjen på slutten av reisen, hvor mye vil da personen tape på å veksle tilbake i forhold til å ha kjøpt det nøyaktige beløpet med en gang.

Rabatter: Jeg vil synes kvantums rabatter er typisk, hvor mye vil du spare med å ta med så så mange personer på reise, hotell, flermansromm i forhold til enkeltmansrom, kan ta med prosentvis hvor mye du sparer.

Statistikk og sannsynlighet: Vet ikke hva du har lært her, og kan være vanskelig å sette noe i perspektiv her: Om du ikke tar med 4 personer kunne du sagt noe med at det er en personalltur for en bedrift, statistisk sett blir 40 % eller noe med, og du er et vist antall personer, hva er sannsynligheten for at du blir et vist antall personer, kan ta dette med rabatter, hva blir sansynligheten for at dere er nok for å få rabatt.

Geometri: Vanskelig å si noe realistisk her også, men du kan ta lager plass i en bil eller noe, regn ut hvor mye plass det er, og hvor mye plass det er per person.

Håper noe hjalp, er en stund siden jeg hadde dette, så vanskelig å huske pensum og komme på veldig relative oppgaver.
Gjest skrev: Si at du skal på bilferie og må laste bagasjerommet. Du lurer på hvor mange kofferter du kan få plass og hvordan du skal plassere disse for å få plass til flest mulig. Gi bagasjerommet en rar geometrisk form og bagasjen ulik og unormal form. Hvis du økte volumet av bagasjerommet med x hvor mange flere kofferter kan du ha med deg? Bruk algebra og regn generelt også kan du putte inn tall til slutt.

På vei til Danmark kjeder du deg og bestemmer deg for å telle antall biler du ser og hvilken farge, hvor mange passasjerer det er i hver bil, elbil eller diesel/bensin og hvilket bilmerke det er. Etter å ha telt en stund merker du at det er vanskelig å holde styringen på all informasjon så du bestemmer deg for å føre statistikk i f.eks. tabell, kakediagram og alt annet spenstig du kan finne på. Nå kan du regne ut gjennomsnittlig antall passasjerer, typetall, variasjon og alt annet du måtte ønske å finne ut av. Kan du bruke denne informasjonen til noe? Om du lurer på hvor mange personer som kjører elbil i Norge, vil du kunne bruke undersøkelsen din til å si noe nyttig om dette? Hvilke faktorer kan ha påvirket resultatet? F.eks. ville du neppe sett like mange elbiler i India.

Du bestemmer deg nå for å regne ut sannsynligheten for at den neste bilen du ser har fargen rød eller at de to neste bilene er røde. Hva med sannsynligheten for at den er rød og en Opel? Bruk undersøkelsen som basis til å regne ut dette. Hvor mange passasjerer forventer du å se i den neste bilen?

På veien begynner plutselig pappa å banne over de store kostnadene ved bilkjøring. Du hører at han nevner ting som bompenger, drivstoff og årsavgift. I et forsøk på å hjelpe pappa med å få satt ned kostnadene spør du han om hva de ulike tingene koster. Du leter fram et kart på mobilen og marker tre ulike veier (de som ser ut som de korteste) fra f.eks. Lillehammer til Oslo. Google maps kan estimere lengden av veiene og markere bomstasjoner også kan du ta et skjermbilde og ta med dette på powerpoint. Faren din forklarer at bilen har et forbruk på 5L/km og tanken tar totalt 65L. Bensinen koster mellom 13 og 14øre/L. Dessverre glemte han å fylle opp tanken før dere kjørte avgårde og idet dere passerer Lillehammer er den bare halvfull. Må han fylle opp tanken? I tillegg får du vite at bommene skal ha 35kr per passering. Kan du sette opp en funksjon for å regne ut hvor mye han må betale i bompenger og en funksjon for mye han må betale i bensin? Hva skjer hvis du slår funksjonene sammen? Da blir sensor mektig imponert. Si at det er x bomstasjoner og lengden av en vei er gitt med z. Hvilken vei burde pappa kjøre for å spare mest mulig?Desto mer komplisert du klarer, desto mer informasjon kan du putte inn i oppgaven og på kartet.

Det er flust av muligheter, bare bruk fantasien.
Svar