Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mats5973

Du trekker et kort fra en kortstokk og legger det tilbake. Dere gjør du fire ganger. Hva er sannsynligheten for at to kort er røde, og to svarte?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Melding slettet.
Sist redigert av Bananiel den 14/05-2017 19:48, redigert 1 gang totalt.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Dette stemmer nok ikke helt. Her må du nok også ta en titt på kombinatorikken. Det letteste er kanskje å tegne opp tilfellene.
Hver enkelt kort kan enten være svart eller rødt, og det er 50% sjanse for hvert av tilfellene.
Antall muligheter etter 4 trekk er dermed: [tex]2^4=16[/tex]
Deretter må du se på hvor mange gunstige utfall du har, nemlig: [tex]4C2=\frac{4*3}{2*1}=6[/tex] (Anbefaler å tegne opp, slik kombinatorikk er vel egentlig videregående pensum.)
Sannsynligheten for å ende opp med 2 røde og 2 svarte kort blir dermed [tex]\frac{6}{16}=0,375[/tex]
Du vil beregne slike sannsynligheter med en binomisk sannsynlighetsmodell senere.

Det kan også vises med en hypergeometrisk modell at om du ikke hadde hatt noen tilbakelegging ville sannsynligheten blitt litt større (0,390)
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Aftermath skrev:Dette stemmer nok ikke helt
Takk for oppklaring, ser at jeg har vært på villspor ja. Sletter meldingen jeg har skrevet over og lar din stå! Virket bare helt usannsynlig for meg at ungdomsskolen hadde R1 pensum.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar