2-er i matte

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ansamrefff

Hei! Jeg er ei jente som går i 9.trinn og sliter ganske mye med matematikk. Jeg har aldri hatt noe særlig problemer når det kommer til verken pluss eller minus, men jeg sliter med resten. I år fikk jeg 2-er i mattetentamen og kun 6,5 poeng av 57 mulige. Jeg føler meg så utrolig dum, og vet ikke hvordan jeg skal lære meg matte. Drømmen min er å bli enten forsker eller fysiker, men uten matematikk er det helt umulig. Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre? Er så redd for at jeg ikke klarer å løfte karakteren min til minst en 4er før jeg begynner på videregående.
Gjest

Det første du må gjøre er å få bort tanken om at du er dum. Hvilken karakter du får i matte sier lite om hvor smart du er, men er først og fremst et mål på hvor godt du kan matematikken. Det som oftest er problemet til elever med dårlige karakterer er ikke at de faktisk ikke får til oppgavene, men at de gir opp før de i det hele tatt har forsøkt. Alle kan lære seg grunnleggende matte (som på ungdomsskolen) og det inkluderer også deg.

Å heve seg fra en 2-er kan være noe av det vanskeligste eller noe av det letteste du har gjort, men det avhenger kun av deg og din vilje til å forbedre karakteren. Ikke gi opp, men forsøk så godt du klarer hele veien. Når du først klarer å nå en 3-er ser du plutselig at 4 ikke var så langt unna det heller. Den letteste måten å forbedre seg på er å danne en interesse for faget. Forsøk å løse oppgaver fra boka, ta en titt på matteforum og se hvordan folk løser oppgaver, spør om spesifikke oppgaver/ting du lurer på, spør læreren din eller foreldre om han/hun/de kan gjennomgå en oppgave med deg eller forklare noe du ikke skjønte en gang til. Det aller viktigste er at du er nysgjerrig, søker etter kunnskap og ønsker å lære.

Jobb systematisk med pensum gjennom hele året. Ha som mål å få en helhetlig forståelse av hva du driver med og forsøk å knytte paralleller mellom ting du lærer (som at 3*3 = 3+3+3). Du må forstå hva du holder på med ellers kommer du ingen vei. Hva vil det si å gange? Hva vil det si å dele? Hva er en variabel, og hvordan løser man en likning? Hva er det du egentlig gjør når du løser en likning? Hva bruker man likninger til? Spør gjerne læreren din om disse tingene.

Ha disse tankene i bakhodet også er det bare en ting du har å gjøre, og det er å stå på og jobbe hardt! Fremtiden din som forsker eller fysiker avhenger av det. Til slutt vil jeg bare invitere deg til å bruke dette forumet aktivt. Det er mange her som ønsker å hjelpe deg med å forbedre karakteren din, men da er det lurt om du kommer med spesifikke oppgaver, har gjort egen innsats og forklarer akkurat hva du ikke forstår. Det viktigste av alt er at du ikke begynner om en uke, ikke begynn i morgen, men begynn allerede nå.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Ansamrefff skrev:Hei! Jeg er ei jente som går i 9.trinn og sliter ganske mye med matematikk. Jeg har aldri hatt noe særlig problemer når det kommer til verken pluss eller minus, men jeg sliter med resten. I år fikk jeg 2-er i mattetentamen og kun 6,5 poeng av 57 mulige. Jeg føler meg så utrolig dum, og vet ikke hvordan jeg skal lære meg matte. Drømmen min er å bli enten forsker eller fysiker, men uten matematikk er det helt umulig. Har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre? Er så redd for at jeg ikke klarer å løfte karakteren min til minst en 4er før jeg begynner på videregående.
Du trenger ikke å fortvile: du går fortsatt bare i 9.klasse og har enda mye tid. Jeg tror det viktigste er at man er veldig motivert, da får man til hva som helst.
Når det gjelder å bli bedre så er det bare masse oppgaveregning som funker. Du må være villig til å bruke en del tid på oppgaveregning, gjerne 1-2 timer hver dag.
Om du gjør det så klarer du fint 5 eller 6 i 10.klasse, kanskje på slutten av 2.termin i 9. også. Selv gikk jeg fra en 2er første termin på VG1 til en solid 5er i andre termin på samme trinn, og det er med ganske mye mer avansert matematikk.
Ikke tro at det ikke er mulig, det er kun deg selv som setter grenser for hva du kan få til.

Jeg kan også varmt anbefale Khanacademy.org bare søk opp det du føler du bør øve på (på engelsk).
Svar