Overflate av trekanta prismer

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tregerhjelp1234

Hei!
Et kjapt spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på som fort som overhodet mulig!
Slik jeg forstår det er det to forskjellige trekantede prismer (toblerone form, telt form).
Det jeg lurte på var hvordan jeg kan vite hvilken av de jeg har fått hvis jeg kun får et tall uten noen tegna figur til?
Har dette i det hele tatt noe å si? Jeg forstår det ihvertfall som at noen av flatene er noe forskjellige. Er det noen formel til hver av de? Ved en evt. formel ville jeg satt pris på en liten forklaring på hvorfor vi gjør akkurat det vi gjør. (Feks for å finne arealet av de to trekantene)
Et siste spørsmål er om det går an å regne volum av trekanta prismer!

På forhånd takk! Hadde satt utrolig stor pris på kjapt svar!
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Hei, unnskyld for treigt svar, men volum av trekanta prismer skal godt la seg gjøre ja. Hvis du snakker om denne sorten Bilde så er det bare å finne [tex]A_{grunnflate}=A_{trekant}[/tex] deretter multipliserer du bare arealet av grunnflata (trekanten) med dybden (eller høyden alt etter hvordan du ser det), slik: [tex]V=A_{grunnflate}\cdot h[/tex]


For eksempelets skyld: Se bildet jeg la med [tex]V=A_{grunnflate}\cdot h_{prisme} =\frac{g\cdot h_{trekant}}{2}\cdot h_{prisme}=\frac{16cm\cdot6cm}{2}\cdot12cm=48cm^2\cdot 12cm=576cm^3[/tex]
Tregerhjelp1234

Bilde

Takk for svar!
Det jeg lurte på var hvrodan jeg vet hvilken form det trekantede prismet har, hvis jeg kun får oppgitt noen mål. Enten den jeg har eller den toblerone forme du bruker?

Nå kan det hende at jeg er helt på bærtur og at det ikke er noe forskjell da :?
Svar