Mattenøtt

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
namreh01
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 15/10-2016 21:01

Jeg har fått i oppgave av læreren min at jeg skal komme fram til tallene 37, 38, eller 39 ved hjelp av kun tallene 1 3 4 og 5. Jeg kan kun bruke hvert tall en gang, men jeg er ikke nødt til å bruke alle tallene. Jeg kan bruke alle regnearter. Kan også bruke potenser og kvadratroter, men jeg finner ingen løsning! Kan noen hjelpe?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

namreh01 skrev:Jeg har fått i oppgave av læreren min at jeg skal komme fram til tallene 37, 38, eller 39 ved hjelp av kun tallene 1 3 4 og 5. Jeg kan kun bruke hvert tall en gang, men jeg er ikke nødt til å bruke alle tallene. Jeg kan bruke alle regnearter. Kan også bruke potenser og kvadratroter, men jeg finner ingen løsning! Kan noen hjelpe?
Her er 1 måte:
[tex]\sqrt {(1+5)^4}+3=39[/tex]

Iom. du sier tall og ikke siffer, så regner jeg med at det ikke er lov å f.eks. slå sammen 1 og 3 til 13.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar