Hei, kan noen hjelpe meg å løse disse ligningene? Jeg trenger svar ganske fort, for jeg skal ha de gjort før mandag, man jeg skjønner de ikke...Læreren har ikke gått gjennom sånne ligninger, han går bare gjennom ting vi lærte i 8.klasse Og vi som går i 10. klasse nå å greier, skal ha mattetentamen på onsdag også, huff... Men kan noen hjelpe meg?
Her er ligningene:
Nr. 1: 5= 8x-12/7x+3
Nr.2: 7x+14/5x= 1
(de deletegnene skulle jo egentlig vært brøkstrek sånn at nevnerene skulle stått under, men jeg håper dere skjønner for det)
Ligninger med brøk og x - trenger hjep (fort)
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nr.1: Går nå ut fra at du mener 5=8x-12/(7x)+3, altså at 3 ikke står under brøkstreken.
Da kan du først multiplisere hele ligningen med 7x s.a. brøken forsvinner:
35x=56x^2-12+21x
Det blir 56x^2-14x-12=0
Nå kan du bruke formelen for en annengradsligning med a=56, b=-14 og c=-12 og du får (er nå ikke sikkert at jeg får til rottegnene her :-)):
x=1/112*(14 +/- [rot][/rot]14^2+4*56*12) Nå må du regne ut dette og får litt stygge tall synes jeg
Nr.2: samme system: Multipliser først med 5x:
35x^2+14=5x
35x^2-5x+14=0
x=1/70*(5 +/- [rot][/rot]25-4*35*14)
Her får du et negativt tall under rottegn hmmm kanskje det må være mer parenteser i oppgaven?
Da kan du først multiplisere hele ligningen med 7x s.a. brøken forsvinner:
35x=56x^2-12+21x
Det blir 56x^2-14x-12=0
Nå kan du bruke formelen for en annengradsligning med a=56, b=-14 og c=-12 og du får (er nå ikke sikkert at jeg får til rottegnene her :-)):
x=1/112*(14 +/- [rot][/rot]14^2+4*56*12) Nå må du regne ut dette og får litt stygge tall synes jeg
Nr.2: samme system: Multipliser først med 5x:
35x^2+14=5x
35x^2-5x+14=0
x=1/70*(5 +/- [rot][/rot]25-4*35*14)
Her får du et negativt tall under rottegn hmmm kanskje det må være mer parenteser i oppgaven?
Dette er 10. klasse da folkens, er ikke avanserte ligninger da.
Nr. 1:
7x+14 = 1
5x
Ganger med nevneren, altså 5x på begge sider av = og får:
7x+14=5x
Flytter x-ene og tallene over på hver sin side av = (bytter fortegn på de vi flytter over) og får:
7x-5x=-14
dvs:
2x=-14
vi deler med 2 på begge sider og får
x=-7
Nr. 2:
8x-12=5
7x+3
samme som sist, vi ganger begge sidene med nevneren, altså "7x+3" og får:
8x-12=35x+15
Vi flytter x-ene og tallene til hver sin side av = tegnet (bytter fortegn på de vi flytter), og får:
-12-15=35x-8x
dvs.
27x=-27
vi deler med 27 på begge sider for å få x alene, og får:
x=-1
Nr. 1:
7x+14 = 1
5x
Ganger med nevneren, altså 5x på begge sider av = og får:
7x+14=5x
Flytter x-ene og tallene over på hver sin side av = (bytter fortegn på de vi flytter over) og får:
7x-5x=-14
dvs:
2x=-14
vi deler med 2 på begge sider og får
x=-7
Nr. 2:
8x-12=5
7x+3
samme som sist, vi ganger begge sidene med nevneren, altså "7x+3" og får:
8x-12=35x+15
Vi flytter x-ene og tallene til hver sin side av = tegnet (bytter fortegn på de vi flytter), og får:
-12-15=35x-8x
dvs.
27x=-27
vi deler med 27 på begge sider for å få x alene, og får:
x=-1
Hei jeg kjønner meg ikke på å regne prosent, gjør om til brøk og regne ut til desimal .
-
- Noether
- Innlegg: 41
- Registrert: 11/11-2013 17:34
For å gi deg et eksempel: 1/4. Det er det samme som 0,25. Hvordan finner vi det ut? Jo, 1/4 er det samme som 1:4 og det er jo lik 0,25. Og for å gjøre desimal til prosent, må vi gange 0,25 med 100% og da får vi 25%.kulern skrev:Hei jeg kjønner meg ikke på å regne prosent, gjør om til brøk og regne ut til desimal .
Derfor er 1/4 = 0,25 = 25%
Ingenting er umulig, det tar bare tid.