Forholdsregning.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:
mattemarkus skrev:
Andreas AA skrev:Hei,
Jeg trenger hjelp med en oppgave som er slik:

Mathias bruker 2 dl saft og 8 dl vann i saftblandingen sin.
Sara bruker 3 dl saft og 12 dl vann i sin.
Mathias heller sin saft over i en stor mugge sammen med Sara sin saft.

Hva blir forholdet mellom saft og vann i denne blandingen?

Jeg har ikke en peiling på hva jeg skal gjøre :|
I Mathias sin saftblanding er det [tex]\frac{2}{10}[/tex] saft og [tex]\frac{8}{10}[/tex] vann.
I Sara sin saftblanding er det [tex]\frac{3}{15}[/tex] og [tex]\frac{12}{15}[/tex] vann.

Da blir Mathias sin saft og Sara sin saft [tex]\frac{2}{10} + \frac{3}{15} = \frac{1}{5} + \frac{1}{5} = \frac{2}{5}[/tex]
Da må resten av saftblandinga være vann [tex]1 - \frac{2}{5} = \frac{3}{5}[/tex]

Da blir forholdet mellom saft og vann i den nye blandingen [tex]\frac{\frac{2}{5}}{\frac{3}{5}} = \frac{10}{15} = \frac{2}{3}[/tex].
Forholdet er altså; [tex]2:3[/tex]
Det blir vel heller 2+3 = 5 dl saft og 8+12=20 dl vann som gir forholdet 5:20=1:4.
Selvfølgelig!

Jeg har tenkt feil i brøken over. Det er rett at de har like mye stor del saft i hver sine saftblandinger, men denne saften er en respektiv del av forskjellige volum. Derfor blir det feil å addere sammen forholdene som jeg har gjort. Jeg oppdaterer innlegget over, med de korrekte endringene du kom med.
Dumme-dennis

Jeg kan ikke dette sorry :lol:






Bye :mrgreen:
Svar