Muntlig eksamen i matte!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
carro
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/06-2003 12:10
Sted: tromsø
Kontakt:

Hallo! Har matte muntlig på torsdag... trenger råd og veiledning!
Er ikke så sterk i matte, hva er det viktigst å lese masse på? Er det noe som imponerer sensor? :lol:
Er det lov å ha med regelbøker inn til sensor, eller er det bare i forberedningtida?
alle råd mottas med stor takk!
:)
Matte er morsomt, men noe er veldig vanskelig!
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Det første du gjør er å høre med læreren din om hvilke oppgaver du eventuelt kan få og om pensum er noe avgrenset. Det som er viktig er å ha regneferdighetene i orden. For å imponere sensor kan du krydre med litt fra matematikkens historie. Her finner du en link til dette.

http://www.afl.hitos.no/mahist/krydder/

Tror ikke du har lov til å ha med deg regelbok inn til sensor, men bare selvskrevne notater fra forberedelsetida. En ting som imponerer sensor mer, er bevis for forskjellige ting. Hvis du ikke kjenner til noen spesielle bevis så ikke bekymre deg for dette. Jeg kan lære deg en enkel måte å vise at vinkelsummen i en trekant alltid er 180 grader, dette kan du bruke både på ungdomsskolen og videregående.

Først tegn en trekant ABC der alle sidene er forlenget. Deretter tegner du en linje parallell med AB gjennom punktet C. Så kan du bruke samsvarende vinker ved parallele linjer og toppvinkler til å vise at alle vinklene i trekanten er lik vinkelen på denne linja, som er 180 grader. Hvis dette er en dårlig forklaring og du eventuelt ikke skjønner noe så må du bare sende meg en melding på forumet :D
carro
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/06-2003 12:10
Sted: tromsø
Kontakt:

ok takk.
men jeg har ikke anledning til å snakke mer med lærern. sitter og forbereder meg hjemme nå!
jeg skjønte ikke helt det du forklarte om 180 grader trekant, men jeg skal tenke på det.
Matte er morsomt, men noe er veldig vanskelig!
djoobyn
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 11/06-2003 00:00
Sted: Charlottenlund

Først tegn en trekant ABC der alle sidene er forlenget. Deretter tegner du en linje parallell med AB gjennom punktet C. Så kan du bruke samsvarende vinkler ved parallelle linjer og toppvinkler til å vise at alle vinklene i trekanten er lik vinkelen på denne linja, som er 180 grader.


Mener du at jeg skal tegne en en trekant ABC å så halvere den på midten?
Jeg skjønte ikke denne helt jeg heller!

Jeg har også Muntlig eksamen på torsdag!

Har du flere gode tips??

Mvh Robin
Mvh Robin
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Skal prøve å forklare dette litt bedre. For å forstå det er det bedre å ha et ark foran seg som man kan tegne litt på.

Konstruksjon
Først tegner du en trekant ABC hvor linjene er forlenget. Det er ikke noe problem å forlenge disse linjene ettersom det er bare å tegne alle linjene i trekanten en god del lengre enn de egentlig skal være. Deretter Setter du passerspissen i C og slår ned en normal på AB. Så slår du opp en normal fra en annen plass på AB, som for eksempel i punktet A. Du merker så høyden på normalen som går fra AB og opp til C og setter av samme høyden på den andre normalen og tegner en linje gjennom dette punktet og C. Deretter kan du vise at alle vinklene i trekanten er lik vinklene mellom linjen og de forlengede sidene. Dette kan du vise gjennom parallelle linjer og toppvinkler. Les mer om dette i margen under 8.klasse og geometri.
:D


Tegning
Det lureste er faktisk og tegne dette, ettersom du ikke har så mye tid på en eksamen. Bare lag ca. parallelle linjer og vær sikker på at du forstår prisnippet. NB!: Bruk en linjal!
Me_15
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 20/01-2004 07:04
Sted: Bergen
Kontakt:

Måtte bare rose deg her! Så lange og gode svar :D !! Like tålmodig som deg skulle vi alle vert...
Kjempeflott asså!! :P
Svar