Formlikhet

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
wp2170
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 01/12-2009 18:04

Har en oppgave som jeg ikke forstår, hadde vært fint om noen kunne forklart meg.

Bilde


I oppgaven står det at jeg skal finne ut sidene CD og AD, men jeg klarer ikke å finne det ut :(

Noen som kan foklare meg grundig hvordan man gjør slike oppgaver? Problemet er at jeg ikke vet prinsippet på formlikhet mellom to trekanter, og lurer gjerne på hvilket forhold jeg skal ta fra sidene.
[/url][/tex]
Austad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 10/01-2010 18:37

Vil ikke gjøre oppgaven for deg, for da lærer du lite. Men husk på at to trekanter er formlike hvis to vinkler er like store. Her er det åpenbart at vinkel B er felles for både trekant CDB og trekant ABC, i tillegg til at begge trekantene har en rett vinkel.. Det er også åpenbart, etter samme resonnement, at trekant ABC er formlik med trekant ADC, fordi vinkel A er felles og begge har en rett vinkel.

Forøvrig vil det være slik at hvis Trekant ABC er formlik med trekant CDB, og trekant ABC er formlik med trekant ACD, er trekant CDB formlik med trekant ACD.

Etter dette finner du bare forholdstall.
wp2170
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 01/12-2009 18:04

Forstår fortsatt ikke ? :(
Jeg vet jeg skal finne ut forholdstall, det er det som er problemet, jeg finner ikke ut av det.
Kan du forklare litt grundigere, og helst en gang til takk? :)
Austad
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 10/01-2010 18:37

1. Finn først lengden AB. Dette gjør du ved å bruke pythagoras på de to allerede kjente sidene dine.

2. For å finne AD så tar du AC/AB. Tallet du får her vil uttrykke hva man må multiplisere AC med for å få AD i trekanten ACD.

3. Repeter samme metoden ved å ta AB/BC og finn forholdstallet du må multiplisere AC med for å få CD.


Kortversjon: Divider en side i den ene trekanten med den tilsvarende siden i en annen trekant som er formlik. Tallet du får vil uttrykke hvor mange ganger større alle sidene i den ene trekanten er i forhold til de tilsvarende vinklene i den andre.

EDIT: Så ikke at du allerede hadde lengden av AB. Da trenger du selvsagt ikke finne denne i punkt nr. 1.
Svar