Warda skrev:Jeg har IKKE skjønt svaret ditt!
Vil du være så snill å forklare meg litt bedre?

a)
Vi skal finne sansynligheten for at to elever er fra samme klasse. Vi ser at det BARE er 2 muligheter for dette. Enten 2 elever fra 10. klasse eller 2 elever fra 8. klasse. Det er bare 1 elev vi kan trekke i 8 klasse, og det er da åpenbart at sansynligheten for å trekke 2 fra 8.klasse er 0.
Vi har trekning uten tilbakelegging. Dvs at vi trekker en og en elev, uten å kunne trekke en elev mer enn én gang.
Vi ser først på sansynligheten å trekke 2 elever fra 10. klasse. Det er 3 elever i 10. klasse av 6 mulige elever. Sansynligheten for å trekke en fra 10. klasse er da [tex] \frac{3}{6}[/tex] . Når vi skal trekke den andre eleven, har vi bare 2 elever fra 10. klasse av 5 mulige elever å trekke fra. Sansynligheten for å trekke en fra 10. klasse er da [tex]\frac{2}{5}[/tex].
Vi multipliserer sammen sansynlighetene og har funnet sansynligheten for å trekke 2 elever fra 10. klasse.
[tex]\frac{3}{6} \cdot \frac{2}{5}[/tex]
Vi gjør tilsvarende for 9. klasse og har funnet sansynligheten for å trekke 2 elever fra 9. klasse.
[tex]\frac{2}{6} \cdot \frac{1}{5}[/tex]
Vi legger sansynlighetene sammen, og finner sansynligheten for å trekke 2 elever fra samme klasse.
[tex]\frac{3}{6} \cdot \frac{2}{5} + \frac{2}{6} \cdot \frac{1}{5} + \frac{1}{6} \cdot \frac{0}{5}[/tex]
=[tex]\frac{6}{30} + \frac{2}{30} + 0[/tex] = [tex]\frac{4}{15} [/tex]
b)
Denne har vi jo allerede funnet i a), så:
[tex]\frac{3}{6} \cdot \frac{2}{5}[/tex] = [tex]\frac{6}{30}[/tex] = [tex]\frac{1}{5}[/tex]
Håper det gjør ting litt klarere
