Funksjoner

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Guttongen

Hei! Jeg trenger hjelp med et par funksjonsoppgaver. Forstår hva en funksjon er, men klarer ikke helt og ta vanlige situasjoner inn i en funksjon. Er tommer (y) en funksjon av cm (x) ? Pris av bananer (y) en funksjon av vekt (x)? Eller vekt på en pakke (y) og porto (x) ? Kan noen forklare hvordan y er en funksjon av x i disse tilfellene?

Har også et annet spørsmål. Har et matematisk uttrykk ved a+3b-1=0. Er a en funksjon av b? Er b en funksjon av a?
Har også dette: 4-x^2=y. Er y en funksjon av x? Er x en funksjon av y?

Håper noen kan prøve å forklare!
robinboy
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 18/10-2006 20:52

Hei!
Tommer er en funksjon av cm.
y = [tex]\frac{x}{2,61}[/tex]

Prisen på bananer er en funksjon av vekten. La oss si det koster 12 kr per kg for bananer:
y = 12x

Det er vel sjelden og kalle vekten en funksjon av portoen. Vi veier jo pakken for å finne porto. Vi finner som regel ikke vekten ved å se på frimerket. Men vi kan jo gjøre det også, side du spør. La oss si det koster 20 kr per kg du vil sende. Hvis du da må betale 60 kroner vet du at pakken veier 60:20 = 3kg eller:
y = [tex]\frac{x}{20}[/tex]

På ditt andre spørsmål vil jeg si ja og ja,
Du kan sette
a = -3b + 1
eller
[tex]b = \frac{-a + 1}{3}[/tex]
Men disse ville jeg ikke tenkt noe mer over nå, så fersk som du er på funksjoner.

På ditt siste spørsmål kan man vel også si at svaret er ja på begge. Hvorfor?

Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære
Svar